Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته در ادامه روند نزولی خود، یک کاهش بیش از 2.5 درصدی دیگر را ثبت کرد تا عملا حمایت یک میلیون و 380 هزار واحدی از دست رفته باشد. خبر بد اینکه، شاخص هم‌وزن هم حمایت بسیار مهم 365 هزار واحدی را با قدرت بالا از دست داد تا امیدهای باقی‌مانده برای برگشت بازار نقش بر آب شوند. متاسفانه با یک بازار پنیک شده مواجه هستیم. در حالی گزارش شرکت‌ها نشان از ...

«رفتار معکوس معامله‌گران !!»  

1) پیش بینی بازار ... 

بورس24 - علیرضا باغانی : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته در ادامه روند نزولی خود، یک کاهش بیش از 2.5 درصدی دیگر را ثبت کرد تا عملا حمایت یک میلیون و 380 هزار واحدی از دست رفته باشد. خبر بد اینکه، شاخص هم‌وزن هم حمایت بسیار مهم 365 هزار واحدی را با قدرت بالا از دست داد تا امیدهای باقی‌مانده برای برگشت بازار نقش بر آب شوند. متاسفانه با یک بازار پنیک شده مواجه هستیم. در حالی گزارش شرکت‌ها نشان از بهبود عملیات آنها دارد که در بازار شاهد رفتار معکوس معامله‌گران هستیم. در واقع بازار از هیچگونه منطقی پیروی نمی‌کند.

اما طبق آخرین اخبار واصله، از مدیران 30 هلدینگ، صندوق سرمایه‌گذاری و حقوقی‌های بزرگ بازار دعوت شده تا با حضور در نشستی که سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس آن را اداره می‌کند، با اجرایی طرحی فوری به نجات بازار سرمایه بپردازند. این نشست ظاهرا ساعت 6 صبح در ساختمان معروف به باب همایون آغاز شده و قرار است در آن طرح کوتاه‌مدتی برای متعادل‌سازی بازار سرمایه به تصویب برسد.

انصافا تحلیل بازار در این شرایط دشوار است اما طبق آخرین بررسی‌ها که بر نمودار برخی از سهام شاخص و مورد توجه داشته‌ایم، زمان برگشت و تغییر مسیر بازار می‌تواند از نیمه دوم نوامبر یعنی از 25 آبان ماه محقق شود و طبیعتا تا تاریخ مذکور، روند اصلاحی و نوسانی بازار نه الزاما به شکل روزهای گذشته ادامه خواهد داشت. اما برای امروز طبیعتا تلاش‌هایی برای حمایت از بازار صورت خواهد گرفت. اما چنانچه این تلاش‌ها محدود به همان سهام بزرگ و اصلی باشد، نه تنها راهگشا نخواهد بود، بلکه فشار عرضه‌های بیشتری راهی بازار خواهد شد. خصوصاکه شاخص‌ها با شکست سطوح حمایتی، رای به ادامه روند اصلاحی می‌دهند ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

4

1

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی : 

* جزییات بیانیه مشترک رهبران آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران: ایران باید برای احیای برجام به تعهدات خود در این توافق، به طور کامل عمل کند. اقدامات اخیر ایران از جمله افزایش غنی‌سازی، موجب نگرانی و اقدامی تحریک‌آمیز است و ما معتقدیم ایران برای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، نیازی به این اقدامات ندارد. با ممانعت ایران از بازرسی‌ها، عملا راه توافق بسته شده و بازگشت به برجام سخت‌تر می‌شود. ایران اگر به تعهد کامل در برجام بازگردد، تحریم‌ها لغو شده و ایران شاهد رشد اقتصادی خواهد بود. ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران از این فرصت استفاده کند و برای حسن نیت به مذاکرات بازگردد تا خطر تحریم بیشتر و شکست توافق افزایش نیابد.

* وزیر امور خارجه ایران گفت: تیمی که قرار است درباره این موضوع کار کند با یک نگاه باز و با تمرکز بر استفاده از همه ظرفیت نخبگی کشور کار را در دست گرفته است. مشکل ما نوع بازی‌آمریکایی هاست. آقای بایدن یک ژست ضد ترامپ گرفته اما وقتی می‌خواهد درباره ایران صحبت کند، همان پرونده تحریمی ایشان را زیر بغل دارد و تا این لحظه اقداماتی عملی برای لغو تحریم انجام نداده است. اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در آمریکا وجود داشته باشد، اصلاً نیازی به این همه مذاکره نیست. فردا یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا صادر شود و آنها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد، برمی‌گردند. اما مسأله اینجاست ما این اراده و نیت را از آمریکایی‌ها در پیام‌هایشان می‌شنویم ولی در رفتارشان نمی‌بینیم.

* معاون اقتصادی رئیس‎جمهور گفت: دولت با کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی مواجه بود که در حال حل شدن است. استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه کاملا قطع شده است. درآمدهای جدیدی تعریف شده تا دولت با دست‎کردن در جیب مردم نخواهد بودجه‎اش را تامین کند. محسن رضایی گفت: برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به احتمال زیاد در آذر ماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید. دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد. از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم. سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

* رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه هیات دولت بر لزوم رفع نگرانی‌های مردم و سرمایه‌گذران خرد در بورس تاکید کرد. آیت‌الله رئیسی گفت: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه‌گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند. رئیس‌جمهور از سخنگوی اقتصادی دولت آقای خاندوزی خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم‌انداز آینده بهتر تببین شود.

4) بررسی صنایع : 

* گروه انبوه‌سازی به مانند کلیت بازار زیر فشار عرضه است، هر چند که در این بین برخی از نمادها سبزپوش هستند. خبر بد اینکه نماگر این گروه با اصلاح 15 درصدی از کف قبلی خود برابر 8.780 واحد سطح فیبوناچی اصلاحی 161.8 درصد موج قبلی را از دست داده است. به ‌نظر اولین سطح حمایتی پیش روی این نماگر سطح 6.850 واحد باشد. در این گروه ثتران فشار عرضه چندانی ندارد. این سهم مدتی است که حد فاصل دو سطح 410 و 500 تومان نوسان می‌کند. شکست هر یک از این سطوح، سیگنالی برای مسیر آتی ثتران خواهد بود. در طرف دیگر ثپردیس را داریم که در یک قدمی کف کانال نزولی با بهبود تقاضا همراه است. هر چند که او اخیرا حمایت 500 تومانی را از دست داده و باید دید آیا یارای پس‌گیری این سطح را دارد یا خیر. چنانچه ثپردیس نتواند محدوده 500 تومانی را پس بگیرد، درگیر یک اصلاح 20 درصدی دیگر خواهد شد. و در آخر ثرود را داریم که با رسیدن به سطح 785 تومانی، مورد تقاضا قرار گرفته است. چنانچه این نماد بتواند کف‌سازی خوبی در این ناحیه داشته باشد، می‌تواند در قدم اول تا سطوح 990 تومان افزایش قیمت را تجربه کند.

* گروه بانکداری سرمدار بیشترین فشار عرضه در بازار است و این در شرایطی است که عملیات بانکها فارغ از گزارش‌های ضعیف 6 ماهه رو به بهبود بوده است. نماگر این گروه با از دست دادن سطح حمایتی 6.110 واحدی، به سمت هدف 5.200 – 5.500 واحدی در حرکت است و البته فاصله چندانی هم تا این سطح باقی نمانده است. در این گروه وتجارت را داریم که با شکست محدوده 180 تومان در چند قدمی کف کانال نزولی 165 تومانی خود ایستاده است. وتجارت اگر نتواند حمایت 180 تومانی خود را پس بگیرد. درگیر یک اصلاح حدودا 10 درصدی تا کف کانال نزولی یاد شده می‌شود. اما در وپارس هم حمایت 206 تومانی با قدرت بالا از دست رفت و حالا تحلیلگران انتظار تداوم اصلاح قیمت تا سطوح 170 – 180 تومانی را دارند. و در آخر وبصادر را داریم با که از دست دادن قیمت 180 تومان برابر با خط روند صعودی بلندمدت و کف قبلی خود، گارد نزولی گرفته است. به نظر وبصادر در این گام قیمت‌های 150 تومانی را هم ببیند !

* در گروه سیمانی کماکان فشار عرضه نه به شکل گذشته اما نسبتا بالا است و این در شرایطی است که اکثر شرکت‌ها نیز گزارش‌های 6 ماهه خوبی را روانه کدال نمودند. به نظر شاخص این گروه با یک افت 5 تا 10 درصدی دیگر بتواند به مرور شرایط بهتری را در پیش بگیرد. در این گروه یکی از نمادهای جذاب برای خرید و سرمایه‌گذاری میان‌مدتی و بلندمدتی، سمازن است. سهمی با P/E – ttm و P/E – forward مناسب که این روزها خریداران خوبی داشته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. میزان شناوری سهم در حدود 21 درصد است که عدد معقولی است. یعنی نه آنقدر شناور است که برای حرکت رو به جلو پر عرضه باشد و آنقدر کم عرضه است که بی حجم حرکت کند. 4 شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، گروه صنایع سیمان کرمان، سیمان شمال و سیمان فارس و خوزستان مالک 66 درصد سمازن می‌باشند. در ادامه این گزارش به بررسی وضعیت بنیادی سهم خواهیم پرداخت. سیمان مازندران سال مالی منتهی به 30 آذر دارد. این شرکت پائیز 99 را با فروش 1.727 میلیارد ریالی آغاز کرد و 343 ریال سود شناسایی کرد. فروش 3 ماه دوم سال با رشد 35 درصدی به 2.337 میلیارد ریال رسید و شرکت در این دوره 561 ریال سود کنار گذاشت. در 3 ماه تابستان نیز 2.261 میلیارد ریال و سود خالص 626 ریال بوده است. در واقع درآمد افت 3 درصدی داشته اما در عوض سود شرکت با رشد 11.5 درصدی مواجه شده که این موضوع به دلیل رشد نرخ سیمان در فصل تابستان است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پایان دوره 9 ماهه 51 درصد گزارش شده که رقم مطلوبی به شمار می‌رود. چنانچه مبلغ فروش سمازن برای 3 ماهه چهارم سال را در سطوح 2.100 میلیارد ریالی (با فرض افت 5 درصدی مقدار فروش به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما) در نظر بگیریم و سود خالص را 600 را در نظر بگیریم، سود شرکت در پایان دوره 12 ماهه به 2.130 ریال خواهد رسید. قیمت فعلی سهم در حدود 14.000 ریال است. این یعنی P/E سمازن اکنون در سطوح 6.5 مرتبه‌ای قرار دارد. متوسط P/E گروه 8.5 واحد است. و نکته آخر اینکه سهم فروش صادراتی شرکت در حدود 11 درصد است و انتظار می‌رود برای سال مالی آتی با افزایش تناژ فروش صادراتی، شاهد افزایش مجدد سود سمازن باشیم. نکته آخر اینکه، سمازن برنامه افزایش سرمایه از سطوح 1.644 میلیارد ریال به 2.466 میلیارد ریال (معادل 50 درصد) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش و جبران مخارج انجام شده را در دستور کار قرار داده و این رویداد منجر به رقیق شدن قیمت سهم خواهد شد. به لحاظ تکنیکی، روند حرکتی سهم درون یک کانال دنبال می‌شود. محدوده 1.220 – 1.250 تومانی برابر با کف کانال صعودی مهمترین سطح حمایتی سمازن محسوب می‌شود و بعید است این سطح را با توجه به وضعیت بنیادی مطلوب به سادگی از دست بدهد. به نظر سمازن در حال تکمیل آخرین شاخه الگوی اصلاحی در قالب موج E باشد. 

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فلزی و معدنی، فملی نه تنها در فروش وضعیت خوبی دارد، بلکه در افت قیمت هم دست بالا دارد ! فملی در بهار 474 ریال، تابستان 768 ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 1.242 ریال سود محقق کرده که نسبت به سود 485 ریالی سال قبل رشد 156 درصدی داشته است. سود 12 ماهه سال 99 برابر 1.303 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در گزارش دوره 6 ماهه با 5 درصد افت نسبت به بهار به 72 درصد رسیده است. فملی در دوره مهر، 54.430 میلیارد ریال فروش زده که 37 درصد نسبت به شهریور و 6 درصد نسبت به میانگین فروش 6 ماهه کاهش داشته است. فروش شرکت در 3 ماهه بهار 42.357 میلیارد، 3 ماهه تابستان 14.072 میلیارد و در مجموع دوره 7 ماهه 404.243 میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 107 درصدی داشته است. کنستاتره مس و کاتد بیشترین وزن فروش را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصولات در مهر، 419.073 و 2.200.253 میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم بوده که نسبت به ماه گذشته 1 و 7 درصد و نسبت میانگین ماه‌های گذشته 10 و 1 درصد افت داشته است. فملی در تابستان بهتر از بهار عملکرده است ولی فروش مهر اندکی افت داشته است. بنابراین برای ثبات شرایط موجود نیاز به رشد فروش دارد.

* در بازار این روزها تر و خشک با هم می‌سوزند. به عنوان مثال در گروه سیمان، سخوز یکی از نمادهای ارزنده و بنیادی است که فعلا همراستا با بازار روند کاهشی را طی می‌کند. سیمان خوزستان در بهار 854 ریال، تابستان 720 ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 1.574 ریال سود محقق کرده که نسبت به سود 1.206 ریالی سال قبل رشد 30 درصدی داشته است. سود 12 ماهه سال 99 برابر 2.631 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت نیز در گزارش دوره 6 ماهه با 3 درصد رشد نسبت به بهار به 53 درصد رسیده است. سخوز در دوره مهر، 1.309 میلیارد ریال فروش زده که نسبت به شهریور ماه 10 درصد کاهش و نسبت به میانگین فروش 6 ماهه 62 درصد افزایش داشته است. فروش شرکت در 3 ماهه بهار 2.381 میلیارد، 3 ماهه تابستان 2.517 میلیارد و در مجموع دوره 7 ماهه 6.209 میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به 7 ماهه سال گذشته رشد 52 درصدی داشته است. سیمان و کلینکر داخلی و صادراتی بیشترین وزن سبد فروش را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصولات در مهر، 4.261 و 7.216 ریال به ازای هر کیلوگرم بوده که نسبت به میانگین ماه‌های قبل به ترتیب افزایش 8 و 20 درصدی داشته است. سخوز در تابستان عملکرد ضعیف‌تری نسبت به بهار داشته است. اما باتوجه به رشد فروش در مهر، پیش‌بینی می‌شود شرکت بتواند عقب‌افتادگی خود را جبران نماید.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ ) 

الف) فولاد هرمزگان با خرید 30 درصد دیگر از سهام شرکت 10 میلیون تنی ستاره سیمین در مهر ماه سال جاری، با بیش از 51 درصد، سهام دار اصلی این شرکت تازه تاسیس شده است که با راه‌اندازی آن استان هرمزگان به یکی از قطب‌های اصلی و محوری تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و اشتغالزایی چند هزار نفری را به همراه دارد. شرکت ستاره سیمین هرمز با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 466 میلیون  یورویی و ایجاد 11هزار شغل ایجاد خواهد شد.

ب) محمود گودرزی، سرپرست بورس تهران گفت: انجام معاملات الگوریتمی منوط به داشتن مجوزهای لازم از سازمان بورس است و ادعای افرادی که می‌گویند معاملات الگوریتمی بدون مجوز انجام می‌شود، درست نیست. یک سری معاملات وجود دارد که در زیر ۳۰۰ میلی ثانیه انجام می‌شود، بخش‌های نظارتی سازمان بورس و بورس تهران بر انجام این نوع معاملات نظارت می‌کنند. الگوریتم‌ها حق گذاشتن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. یعنی معاملات الگوریتمی دارای الزاماتی است که باید همه رعایت کنند. در ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط آمده که این سامانه‌ها اجازه قرار دادن سفارش در زمان پیش گشایش بازار را ندارند. افرادی که معتقدند این معاملات نوعی بی عدالتی در حق سهامداران خرد است، از این مساله بی‌خبر هستند. معاملاتی که توسط الگوریتم‌ها در زمان بازار انجام می‌شود، یک برچسب می‌خورند و بخش‌های نظارتی به راحتی می‌توانند، این معاملات را تشخیص دهند. افرادی هم که در معاملات پربسامد سفارش‌های زیر ۳۰۰ میلی ثانیه می‌گذارند،‌ توسط سیستم شناسایی شده و به آنها تذکر داده می‌شود.

ج) داوود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران در تشریح دلایل مدنظر شرکت برای درخواست افزایش و تغییر تعرفه‌های مخابراتی گفت: ما به دنبال منطقی شدن تعرفه‌های مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید ۱۵ سال پیش اتفاق می‌افتاد. یکی از دلایل درخواست ما برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی، ثابت ماندن ۱۸ ساله تعرفه تلفن ثابت به رغم افزایش هزینه‌های جاری شرکت مخابرات ایران است. دلیل دوم نیز این است که با وجود تعرفه پایین، اما هزینه‌ها در بخش جمع‌آوری صورتحساب بالا است به نحوی که مخابرات هم اکنون حدود ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت دارد که از نظر اقتصادی حتی به صرفه نیست برای آنها صورتحساب به صورت پیامک ارسال شود. تعرفه‌ها باید منطقی شود تا ما بتوانیم بخشی از درآمد مخابرات را در بخش‌های توسعه‌ای هزینه کنیم. به ویژه در ۲ سال اخیر و بعد از کرونا، افزایش توجه مردم به فضای مجازی و استفاده بیشتر از اینترنت ضرورت نوسازی شبکه را حتمی کرده است.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین : 

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است  ...

گالری تصاویر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24